Mit árul el Optmyzr hároméves kutatása a szezonális ajánlatmódosításokról a Black Friday és Cyber Monday időszakban?
Az év végi kiemelt vásárlási időszak – különösen a Black Friday és Cyber Monday – minden PPC szakember figyelmének középpontjába kerül. A szezonális ajánlatmódosítások használata ebben az időszakban gyakori javaslat, amelynek célja, hogy a megnövekedett konverziós arányokat kihasználva nagyobb eredményeket érjünk el. Az Optmyzr marketingtechnológiai cég hároméves kutatása azonban alaposan megkérdőjelezi ezt a megszokott gyakorlatot, rámutatva arra, hogy ezek az ajánlatmódosítások nem mindig járnak pozitív hatással a kampányok hatékonyságára.
Az Optmyzr kutatásának háttere és főbb megállapításai
Az Optmyzr három egymást követő Black Friday és Cyber Monday (BFCM) időszakot vizsgált meg 2022 és 2024 között, évente akár 6000 hirdető teljesítményét elemezve. A vizsgálat során két csoportot különítettek el: azokat, akik alkalmaztak szezonális ajánlatmódosításokat, és azokat, akik nem. A kutatás célja az volt, hogy kiderítse, valóban előnyös-e az ilyen módosítások használata, vagy csak feleslegesen növelik a költségeket és rontják a megtérülést.
Az eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy a Google Smart Bidding algoritmusa önmagában is képes felismerni és kezelni a vásárlói aktivitás megnövekedését ebben az időszakban. Azok a hirdetők, akik nem használtak kézi szezonális módosításokat, szintén tapasztaltak jelentős konverziós növekedést, miközben elkerülték a költségek túlzott emelkedését.
Miért növelik feleslegesen a költségeket a szezonális ajánlatmódosítások?
A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy a szezonális ajánlatmódosítások alkalmazása jelentősen emeli a kattintásonkénti költségeket (CPC), sokkal nagyobb mértékben, mint amennyivel az algoritmus önállóan emelné az ajánlatokat. Ez azért történik, mert az ajánlatmódosítások gyakorlatilag arra „kényszerítik” a Google rendszerét, hogy az előrejelzett konverziós növekedés mértékével egyezően emelje az ajánlatokat, anélkül, hogy finomhangolná vagy tesztelné ezt az előrejelzést. Ennek eredményeként a költségek gyakran feleslegesen szöknek az egekbe.
Ez a költségnövekedés pedig gyakran nem vezet arányosan magasabb bevételhez. A ROAS (hirdetési költségarányos megtérülés) a kutatás szerint folyamatosan csökkent azon hirdetők esetében, akik szezonális ajánlatmódosításokat alkalmaztak, míg azok, akik nem éltek ezzel a lehetőséggel, stabil vagy akár javuló ROAS-t értek el.
Mikor érdemes mégis használni a szezonális ajánlatmódosításokat?
Az Optmyzr szakértői hangsúlyozzák, hogy nem magukkal a szezonális módosításokkal van a probléma, hanem azok nem megfelelő alkalmazásával. Ha a hirdető pontosabb információval rendelkezik egy váratlan, egyedi eseményről vagy kampányról, amelyre a Google algoritmusa még nem tud megfelelően reagálni, akkor ezek a módosítások kifejezetten hasznosak lehetnek.
Tipikus helyzetek, amikor érdemes alkalmazni a szezonális ajánlatmódosításokat:
– Rövid ideig tartó, flash jellegű akciók
– Első alkalommal indított, egyedi promóciók
– Nagy volumenű, célzott e-mail kampányok
– Speciális, kevésbé ismert események
Ezzel szemben a Black Friday és Cyber Monday események nem ilyenek, hiszen ezek a nagy kereskedelmi események már jól beépültek a Google algoritmusába, így a plusz módosítások általában csak a költségek növelését hozzák.
Hogyan használják fel a PPC szakemberek az Optmyzr kutatás eredményeit?
A három év tapasztalatán alapuló adatok segítenek a PPC szakembereknek abban, hogy tudatosabb döntéseket hozzanak az év végi kampányok során. Néhány gyakorlati tanács:
1. **Alapértelmezettként ne alkalmazzanak szezonális ajánlatmódosítást a BFCM időszakra.** Hagyják, hogy a Smart Bidding magától kezelje a megugró konverziós arányokat, így stabilabb megtérülést érhetnek el.
2. **Ha a vezetőség a nagyobb forgalmat helyezi előtérbe, legyenek egyértelműek az ezzel járó hatásokkal kapcsolatban.** Mutassák be az Optmyzr kutatásának eredményeit, miszerint a bevétel növekedhet ugyan, de a költséghatékonyság jelentősen romolhat.
3. **Fordítsanak több energiát a kampányok felügyeletére és finomhangolására.** Például használjanak költségkorlátokat, figyeljenek az óránkénti teljesítményváltozásokra automatizált riasztások segítségével, illetve optimalizálják a célzást eszköz és közönség szerint.
Összegzés
Az Optmyzr hároméves tanulmánya értékes betekintést nyújt a Black Friday és Cyber Monday időszakában alkalmazott szezonális ajánlatmódosítások valós hatásairól. Bár elsőre logikusnak tűnik, hogy az ajánlatok manuális emelése jobb eredményeket hozhat, a valóságban ez gyakran a költségek indokolatlan növekedéséhez és a hirdetés megtérülésének romlásához vezet. A Google Smart Bidding rendszere önmagában is képes hatékonyan reagálni a szezonális változásokra a jól ismert, nagy volumenű események során.
Ez a kutatás lehetőséget ad a PPC szakembereknek arra, hogy megalapozottabb, adatvezérelt döntéseket hozzanak, és hatékonyabban kezeljék kampányaikat a legforgalmasabb időszakokban is. Így a következő BFCM előtt akár kontrolláltan, akár tudatosan elkerülhetik a felesleges kiadásokat, miközben megőrzik a kampányaik eredményességét.